žŁÀûŒ§

Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT

Norrköping 15-16 oktober

Välkommen till FobasNT

Träffa lärare och forskare som vill utveckla undervisning i naturvetenskapsämnena och teknik, från förskola till gymnasium.

Vad sÀger de senaste forskningsresultaten? Hur kan forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik anvÀndas i undervisningen? Hur kan man konkret och lÄngsiktigt arbeta pÄ vetenskaplig grund i skolan?
Ta chansen att diskutera dessa frÄgor med forskar- och lÀrarkollegor.

Forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte

Konferens FobasNT23. Fotograf: Thor Balkhed.
FobasNT23.

Varmt välkommen

FobasNT riktar sig till verksamma i förskola/skola, forskare, lärarutbildare och relaterade myndigheter och organisationer från hela Sverige. Forumet har ett tydligt forskningsfokus men vi vill framför allt att det ska vara ett forum där skolan och forskarvärlden möts och där alla perspektiv ges utrymme. Vi bjuder in till samtal och utbyten av tankar, idéer och kunskap. På så sätt bidrar alla deltagare till forumets genomförande. Anmälan till FobasNT25 är numera stängd. Delar av konferensen kommer att sändas digitalt.

Huvudtalare på FobasNT25

Karin Stolpe, bitrÀdande professor, Institutionen för beteendevetenskap och lÀrande (IBL), Linköpings universitet.

Karin Stolpe

"Forskningslitteracitet i praktikenhur forskning kan förstås och omsättas i planering, genomförande och utvärdering av undervisning"

Karin Stolpe arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Linköpings universitet, där hon bland annat arbetar som lärarutbildare.

Karins forskning handlar om hur lärare använder forskning och vad begreppet vetenskaplig grund kan innebära i praktiken. Hon forskar också om lärares villkor för teknikundervisning och vilken roll AI har inom utbildning generellt och lärarutbildning specifikt.
Jesper Haglund, universitetslektor i fysikens didaktik, Karlstads universitet.

Jesper Haglund

”Kroppen och knoppen som resurser för lärande i naturvetenskap”

Jesper Haglund undervisar på lärarutbildningen och är föreståndare för forskningscentret SMEER (Science, Mathematics, and Engineering Education Research) vid Karlstads universitet.

I sin forskning har Jesper studerat undervisning och lärande inom områden som mekanik, värmelära och klimat. Han är intresserad av kroppens roll i lärandet, och hur metaforer, analogier och digitala verktyg kan stärka elevers begreppsförståelse.
Maria Andrée, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga Àmnen vid Stockholms universitet.

Maria Andrée

"Det sitter i detaljerna – hur undervisningsutvecklande forskning kan stĂ€rka STEM-undervisningen."

Maria Andrée Àr professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga Àmnen vid Stockholms universitet. Hon Àr Àven vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies.

Marias forskning fokuserar pÄ hur undervisning i naturvetenskapliga Àmnen kan utvecklas för att stödja elevers lÀrande och deltagande i naturvetenskapliga sammanhang. Bland annat leder hon ett forskningsprojekt kring hur elevers förmÄga till kritisk granskning av naturvetenskap i media kan utvecklas i undervisning i Naturkunskap.

Viktiga datum för FobasNT25

7 april - 1 juni: Möjlighet att skicka in förslag för presentation/poster-presentation.

29 april: Anmälan öppnar

1 juni - 12 juni: Presentationsförslag behandlas

13 juni: Besked om antagning till att presentera

16 juni-7 september: Omgång 2: möjlighet att skicka in förslag för presentation/poster-presentation.

30 september: Sista anmälningsdag till FobasNT25.

10 oktober: Sista anmälningsdag till vår skrivarworkshop.

15-16 oktober: FobasNT25 hålls i Norrköping. Se program

17 oktober: Skrivarworkshop. Observera att föranmälan krävs!

NATDID - arrangör av FobasNT

NATDID stĂ„r för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Vi vill göra forskning och beprövad erfarenhet mer tillgĂ€nglig för personer som arbetar i förskola/skola. Vi lyfter fram och sprider forskningsresultat och lĂ€rares erfarenheter kring naturvetenskapernas och teknikens didaktik, frĂ„n förskola till gymnasium. En annan viktig del i vĂ„rt arbete Ă€r att skapa förutsĂ€ttningar för relationsbygge mellan skol- och forskarvĂ€rlden. Det arbetet sker inom vĂ„rt Forum för forskningsbaserad NT-undervisning (FobasNT). Utöver FobasNT arrangerar vi Ă€ven kontinuerligt andra aktiviteter, till exempel lektionsverkstĂ€der och skrivarworkshopar.

Mer om NATDID:s arbete
Glad lÀrare tillsammans med elever som bygger en robot. Foto monkeybusinessimages

Mer information om FobasNT25