Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT
Norrköping 15-16 oktober
Huvudtalare på FobasNT25
Karin Stolpe
Karin Stolpe arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Linköpings universitet, där hon bland annat arbetar som lärarutbildare.
Karins forskning handlar om hur lärare använder forskning och vad begreppet vetenskaplig grund kan innebära i praktiken. Hon forskar också om lärares villkor för teknikundervisning och vilken roll AI har inom utbildning generellt och lärarutbildning specifikt.
Jesper Haglund
Jesper Haglund undervisar på lärarutbildningen och är föreståndare för forskningscentret SMEER (Science, Mathematics, and Engineering Education Research) vid Karlstads universitet.
I sin forskning har Jesper studerat undervisning och lärande inom områden som mekanik, värmelära och klimat. Han är intresserad av kroppens roll i lärandet, och hur metaforer, analogier och digitala verktyg kan stärka elevers begreppsförståelse.
Forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte
Varmt välkommen
FobasNT riktar sig till verksamma i förskola/skola, forskare, lärarutbildare och relaterade myndigheter och organisationer från hela Sverige. Forumet har ett tydligt forskningsfokus men vi vill framför allt att det ska vara ett forum där skolan och forskarvärlden möts och där alla perspektiv ges utrymme. Vi bjuder in till samtal och utbyten av tankar, idéer och kunskap. På så sätt bidrar alla deltagare till forumets genomförande. Mer information kommer inom kort.
Viktiga datum för FobasNT25
7 april - 1 juni: Möjlighet att skicka in förslag för presentation/poster-presentation.
29 april: AnmÀlan öppnar
1 juni - 12 juni: Presentationsförslag behandlas
13 juni: Besked om antagning till att presentera
15-16 oktober: FobasNT25 hÄlls i Norrköping
17 oktober: Skrivarworkshop (mer information kommer inom kort)
NATDID - arrangör av FobasNT
Mer om NATDID:s arbete